EF » EFnet » Napovedujemo » Novo v Mali galeriji EF | Živa Agrež: »DOLOMITI – MESTO GRADOV«

Novo v Mali galeriji EF | Živa Agrež: »DOLOMITI – MESTO GRADOV«

07.10.2021

Oktobra 2021 si bomo v Mali galeriji Ekonomske fakulteta ogledali dela umetnice Žive Agrež.

 

»Živa Agrež ljubi naravo in ljubi gore. Upodabljati jih je začela leta 2015, ko je na mednarodni likovni koloniji v hotelu Kristal v Bohinju z lopatico v močnih toni akrilnih barv naslikala Triglav. Kljub temu, da so podrobnosti na tej sliki potonile v barvni nanos, da je avtorica stvarnost zastrla s plastenji in izrazitimi strukturalnimi naglasi, prekrila s prekipevajočimi emocijami in uvedla dramatične svetlobe, je ostal njen slikovni prostor, torej Triglav, prepoznaven.

Od tod do tega, da je čez tri leta naslikala Dolomite, je bil samo še korak. Cikel slik v mešani tehniki, kjer strukturo oblikuje z debelimi plastmi akrilnega kita pomešanega z lepilom in akrilno barvo, je poimenovala Dolomiti – mesto gradov, saj gorske skupine tu sestavljajo stolpom podobni vrhovi, ki jih povezujejo stene kot trdnjavsko obzidje.

Za Živo Agrež so Dolomiti najlepše gore na svetu. Veličastni in fascinantni so ji z vseh točk očišča, v vseh trenutkih dneva, v utripu spreminjajočega se naravnega časovnega krogotoka. In takšni ostajajo tudi na slikarskih platnih, saj je lepoto, čudenje in ljubezen do njih vtkala tudi v večplastno grajene slike, v skrbno modelacijo njihovih form in v strukturalno poudarjena površja. Pri prenosu v likovno stanje ni želela popačiti njihove lepote, specifičnih oblik, ki jih določajo, svojstvenosti in dovršenosti, ki jo premorejo, zato se je do potankosti držala njihovega obrisa in struktur. Dolomite je uresničila v realistični, celo naturalistični maniri, hkrati pa je poskrbela za izživetje njej lastnega likovnega načina in pristopa. Natančen obris je slikarkin dolg njihovi lepoti, skrbna modelacija pobočij pa seže vse do sledenja unikatnosti njihovega nastanka. In vendar njene likovne upodobitve predstavljajo spoj realizma in modernizma, ki sta povezana v neločljivo simbiozo. Resničnost se staplja z izvirno likovno interpretacijo, v kateri so posebej poudarjene vloge likovnih izraznih sredstev. Avtorica se posveča barvam, svetlobam, oblikam in strukturam. Svoje Dolomite gradi z lopatico, z odločnimi in materialno bogatimi nanosi, s plastenji, ki sežejo vse do blage reliefnosti in postajajo ne le del resničnosti, ampak vzgon likovne substance, veličastna manifestacija slikarskih struktur. Kot je značilno za njen celoten opus, imajo te ne le otipno, ampak tudi najvidnejšo vlogo, ki daje površini specifične teksturne vrednosti. Najbolj domiselna oblikovalka tekstur in njihovih kombinacij je narava sama, zato Živa Agrež povzema njene vrednosti in jih še nadgradi s svojo osebno afiniteto do posebnega površinskega utripa, ki ga dajejo izstopajoče strukture. Te zopet nastajajo po avtorskih slikarskih recepturah, v katere je za sliko Civetta dodala tudi pesek. S sliko Brenta je zastavila cikel in v poseganju po materialnem še ni bila dovolj korajžna, zato stena še nima pravega karakterja, ga pa na vseh ostalih  pridobi v neomajnosti in izrazni moči.

 

Skrbno izbrani pogledi na hribe, ki zajemajo panoramsko odprte ali pa na posamezni vrh zožene izseke, prinašajo temelje za čvrsto in uravnoteženo kompozicijsko gradnjo. Vsaka slika, vsak izsek gorske verige je ustvarjen v portretni drži, saj avtorica sledi zunanji podobi, sledi površju in manifestira celo tisto, kar je pogojeno z notranjo zasnovo. V skladu s pristopom ima večina slik in s tem tudi gora svoje poimenovanje, ki vsebuje ime vrha in točko očišča.

Dela v ciklu Dolomiti – mestu gradov odražajo veličastno resničnost gora, slikarkino občudovanje in spoštovanje ter  globoko čutenje njihove unikatnosti, in strast, s katero jih je ustvarila ter z njo prevzela tudi gledalca. Živa Agrež ne slika le motivov, objektov svojega ustvarjalnega fokusa, ampak vselej v podobe vkomponira tudi občutke. Naravo poustvarja ob nenehnem procesu ponotranjenja in iskanja izvirne, za slikarko značilne interpretativne poti.

Njen pogled na Dolmite je poseben, predvsem pa oseben. Prežet je z energijo, z radostjo in s koncentracijo, s katero tehta in izbira prave poteze, ko hodi po poti osvajanja vrhov. Pri tem se vse bolj jasni dejstvo, da Živa Agrež resnično ne osvaja le gorske vrhove, ampak tudi tiste, ki njena dela dvigujejo na piedestal likovnega ustvarjanja.«

Anamarija Stibilj Šajn, umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka

 

Razstavo si lahko ogledate oktobra v prostorih Male galerije EF.

Vljudno vabljeni!


Image gallery:

Publish your comment: