EF » EFnet » Novice » V času epidemije visoko zaupanje v trgovino; storjen tudi velik digitalni korak naprej

V času epidemije visoko zaupanje v trgovino; storjen tudi velik digitalni korak naprej

22.10.2020

V okviru 14. Strateške konference o trgovini pod naslovom »Pogled naprej: trgovina po in z Covid-19«, ki je letos zaradi spremenjenih okoliščin potekala preko spleta, so domači in tuji govorci razpravljali o trgovini med epidemijo Covid-19 in iskali odgovore na vprašanja, kako naprej. Na konferenci, ki jo že štirinajsto leto zapored organizira Trgovinska zbornica Slovenije v sodelovanju z Ekonomsko fakulteto Univerze v Ljubljani, je udeležence nagovoril tudi minister za gospodarski razvoj in tehnologijo gospod Zdravko Počivalšek, ki je poudaril pomembnost celotne nabavne verige in izpostavil hitro prilagoditev slovenskih trgovcev v času zaostrenih razmer med epidemijo Covid-19.

Kakšen je pogled trgovine naprej, po Covid-19, je bila osrednja nit letošnje konference. Virus je dodobra zaznamoval tudi trgovino, zaposlene v trgovini, dobavitelje in kupce, torej vse nas. Naš trgovski vsakdan je postal v nekaj dneh drugačen. V ospredje je stopila tehnologija, inovativnost, trdnost nabavnih verig in prilagoditev trgovine novim razmeram.  Mag. Mariča Lah, predsednica TZS, je v uvodnem nagovoru poudarila, da so  »Trgovci v izjemno zahtevnih pomladnih mesecih dokazali, da so pripravljeni in sposobni ukrepati. Izzvani z novimi razmerami so trgovci izpolnili pričakovanja potrošnikov na eni ter dobaviteljev in drugih poslovnih partnerjev na drugi strani. Trgovina je bila, ko gre za soočanje z izzivi novonastalih razmer in sprejetih omejitev, ena izmed najbolj izpostavljenih panog.«  Trgovci so si med krizo pandemije Covid-19 pridobili zaupanje ljudi, dokaz za to je tudi prejem nagrade Jabolko navdiha, ki ga je kot predsednica TZS v imenu zaposlenih v trgovini prejela iz rok predsednika države Boruta Pahorja. Prof. dr. Metka Tekavčič, dekanja Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani, je izpostavila potrebo po povezanosti in ohranjanju človeških stikov ne le v trgovini, ampak v celotni družbi. “Vsi skupaj smo se naučili delati v novih razmerah in se iz tega tudi marsikaj naučili. Pozitivne izkušnje bomo vgradili v naše prihodnje delovanje; brez dvoma pa še vedno velja, da dokler smo ljudje ljudje, s čustvi in občutenji, neposredni stiki in pristna komunikacija predstavljajo neprecenljivo vrednost pri zagotavljanju družbene povezanosti in trajnostnega razvoja.”

Trgovci bodo še boljši, uspešno bodo naslovili digitalne izzive

Tudi Zdravko Počivalšek, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo se je strinjal, da so bili trgovci med najbolj  izpostavljenimi v času pomladnega vala epidemije. »Trgovina je omogočala, da smo vse skupaj lažje in varno preživeli. Zahvala gre vsem trgovskim podjetjem in zaposlenim v trgovini, ki so ravnali odgovorno in odlično opravili nalogo oskrbe prebivalstva. Verjamem, da bodo trgovci kos izzivom časa, ki ga živimo in ki je pred nami. To so že dokazali. Verjamem tudi, da se bodo odvile spremembe v specializaciji posameznih branž, da bodo vsi trgovci boljši, se bodo uspešno digitalizirali in bodo znali nasloviti izzive digitalne konkurence napram klasični trgovini. Verjamem, da slovenska trgovina to zmore,« je dejal Zdravko Počivalšek.

»Covid-19 je močno vplival na nakupovalne navade, saj je izrazito okrepil trend rasti e-trgovine, ki smo mu priča zadnjih nekaj let. Raziskava družbe Boston Consulting Group (BCG) kaže, da je e-trgovina v Združenih državah Amerike v prvih treh mesecih pandemije dosegla rast, ki bi jo sicer v desetih letih, za Evropsko unijo pa je pričakovati, da bo do leta 2024 postala glavno gonilo rasti maloprodaje. Krepila se bo tudi v Jugovzhodni Evropi, kjer je do leta 2024 pričakovati 13-odstotno rast. V BCG ocenjujemo, da bo v Sloveniji vrednost spletne prodaje zrasla s 300 milijonov evrov v letu 2019 na 540 milijonov evrov do leta 2024, pri tem pa slovenski trg ponuja še veliko neizkoriščenih potencialov, ki lahko trgovcem z jasno vizijo in strategijo, oblikovanjem odlične digitalne uporabniške izkušnje ter agilno organizacijo prinesejo boljše donose od povprečja,« je izpostavila osrednja govorka Melanie Seier Larsen, izvršna direktorica in partnerica pri Boston Consulting Group.

Ikea kot dober primer hitre transformacije

Udeležence je nagovoril tudi Cas Lachaert, direktor IKEA Slovenija d.o.o, ki je poudaril, da regija Zahodnega Balkana za Ikeo predstavlja dinamično regijo z ugodno rastjo. Prepričan je, da bo tako tudi s Slovenijo. IKEA je vstopila v krizo v dobri poslovni kondiciji, saj je bilo pred Covid-19 poslovanje za Ikeo odlično – odpirali so nove trgovine in sledili svojim ciljem, med zaprtjem zaradi epidemije pa so se takoj osredotočili na zdravje in podporo zaposlenim in potrošnikov. Tako kot vsi trgovci so se tudi v Ikei soočali z izzivi, pa tudi priložnostmi. Prej kot načrtovano so sprejeli transformacijo in spremenili strategije, ki so jih že predhodno postavili, v kratkem času pa jim je uspelo tudi nadgraditi znanja za uporabo novih digitalnih orodij. Spletno nakupovanje je bilo med Covid-19 močno povečano. Obisk spletne strani je le v nekaj mesecih dosegel veliko povišanje – od 11 % do skoraj 20 %.

Nova spoznanja v novih okoliščinah, nove izkušnje o potrošnikih, vodenje zaposlenih v spremenjenih razmerah, poslovnih modelih in pristopih v trgovini po covid-19 in s covid-19, so z udeleženci konference delili različni slovenski trgovci: Helena Draškovič, direktorica družbe Magistrat International d.o.o., Nada Drobne Popović, predsednica uprave družbe Petrol d.d., Gregor Kosi, generalni direktor družbe Lidl Slovenija, Samo Kupljen, direktor družbe Bauhaus d.o.o., k.d., Vanja Lombar, direktorica družbe OMV Slovenija d.o.o., mag. Igor Mervič, generalni direktor družbe Spar Slovenija d.o.o., mag. Blaž Pesjak, generalni direktor družbe MERKUR trgovina, d.o.o., Andraž Tuš, direktor družbe Engrotuš d.o.o., in Marijan Volavšek, direktor družbe VBM Korenček d.o.o.  Vsebinski komentar in usmeritve je podal prof. dr. Miha Škerlavaj iz Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani, ki je izpostavil pomen inovativnosti, agilnosti organizacij in sprejemanja novih znanj, tako pri rešitvah glede uporabe digitalnih orodij v komunikaciji s potrošniki, v samem prodajnem procesu in do zaposlenih. Osnovno vezivo vsega je v teh časih zaupanje in preudarno sprejemanje sprememb, kar kliče tudi po prenovljenih poslovnih modelih in pristopih. Sogovorniki iz različnih trgovskih dejavnosti so predstavili, kako so se njihova podjetja prilagodila in poiskala v danih razmerah najbolj smiselne rešitve na področju dobavnih tokov, logistike, sodelovanja z dobavitelji, prilagajanja ponudbe čez noč spremenjenemu povpraševanju in potrošniku. Potrdili so tezo, da se zaradi covid-19 mnogo hitreje uveljavlja tudi omni nakupovanje preko integracije več prodajno-nakupovalnih poti ter povečuje obseg ponudbe na spletu. Izzivi spletne prodaje pa so seveda dobava in odličnost storitve – kar so tudi jasna pričakovanja slovenskega potrošnika.

Kombinacija spleta in fizične trgovine je nova realnost

V zadnjem delu Strateške konference o trgovini je potekala okrogla miza, na kateri so sodelovali: Tomislav Čizmić, predsednik uprave družbe Mercator d.d., mag. Darko Dujić, partner v družbi Leanpay/Roobicon, Danilo Ferjančič, generalni direktor družbe Porsche Slovenija d.o.o., Matjaž Marinšek, direktor družbe Baby center d.o.o., in Maruša Škopac, prokurist v družbi Fama Trend d.o.o. Strinjali so se, da so bili v času širjenja epidemije Covid-19 narejeni veliki premiki. Usmeritev v digitalizacijo ter kombinacija spletne in fizične trgovine je temelj nove realnosti. Covid-19 je pospešil ta razvoj in transformacijo ter vzpostavil boljši način varnega nakupovanja. Prav tako so poudarili pomen kombinacije obiska in ogledovanja v fizični trgovini ter kasnejšega spletnega nakupa. Sogovorniki so izpostavili vrednoto zdravja in varnosti do vseh zaposlenih; brez njihove motivacije in odgovornosti vseh bi se težko spoprijeli z vsemi negotovostmi.  Okroglo mizo kot tudi celotno spletno konferenco je vodila programska direktorica konference prof. dr. Maja Zalaznik z Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani, ki je v zaključku poudarila, da je potrebno na vseh ravneh delovanja privzeti nova znanja in spoznanja, ki nam jih prinaša nova realnost – v njej pa smo soodgovorni drug do drugega prav vsi.


Publish your comment: